Kanalbåtar

Skräddarsydda för Göta Kanals små slussar

De klassiska kanalbåtarna är världsunika och särsklit anpassade för Göta kanals små slussar. M/S Juno, från 1874, är världens äldsta båt med övernattningsmöjlighet som fortfarande är i drift. M/S Wilhelm Tham byggdes 1912 och vår unga M/S Diana är från 1931.

Vi har omsorgsfullt underhållit och bevarat våra båtars skönhet och själ. Allt för att behålla rätt atmosfär ombord. Inredningsstilen på samtliga tre båtar går därför i tidstypisk anda. 

Du kan välja mellan tre kategorier av boende, en på vart och ett av båtens tre däck; bryggdäck, shelterdäck och huvuddäck. Storleksmässigt är hytterna ungefär som en mindre sovkupé på tåget och de flesta är försedda med våningssäng. Handfat finns i hytten och toalett och dusch finns i närheten.

Matsalen, väl inramad i mahogny och mässing, är samlingsplatsen för resans måltider. I försalongen finns plats för umgänge, småprat eller varför inte bläddra i någon av böckerna i vårt lilla skeppsbibliotek.

M/S Juno

M/S Juno är världens äldsta registrerade kryssningsfartyg, byggd redan år 1874 i Motala Werkstad. M/S Juno har idag 29 hytter fördelade på tre däck. Salongen och matsalen ligger på mellandäcket – shelterdäck. På övre däck, bryggdäck, ligger det övertäckta akterdäcket med fin utsikt över de vackra omgivningarna.

M/S Wilhelm Tham

M/S Wilhelm Tham stod färdig 1912 vid Motala Werkstad. Ombord på fartyget ryms det idag 25 hytter fördelade på tre däck, vilket ger plats för runt 50 passagerare. Salongen och matsalen är belägna på mellandäcket, det så kallade shelterdäcket. På övre däck, bryggdäcket, finns det övertäckta akterdäcket med strålande utsikt.

M/S Diana

M/S Diana byggdes 1931 vid Finnboda Varv utanför Stockholm. Ombord finns det idag 25 hytter fördelade på tre däck. Matsalen och salongen ligger på mellandäcket, det så kallade shelterdäcket. På övre däck, bryggdäck, finns det övertäckta akterdäcket med härlig utsikt.