Följ med på vår längsta kryssning på Göta kanal med M/S Diana. Hela sträckan upplevs i dagsljus!
Från 28 550 kr
Stora Sverigeresan »Vår klassiska resa på Göta kanal med M/S Juno har upprätthållits sedan rederiet grundades 1869.
Från 18 570 kr
Klassiska kanalresan »Upplev Göta kanals höjdpunkter under tre dagar ombord M/S Wilhelm Tham.
Från 11 730 kr
Göta kanals pärlor »Under två dagar färdas vi längs Göta kanals vackra Östgötadel och övernattar vid Bergs slussar.
Från 6235 kr
Lilla kanalresan »Nyckelordet för våra kryssningar på Göta kanal är njutning. Här finns inga måsten. Stäng av mobilen och njut av stillheten, sällskapet och kulinariska upplevelser.
Livet ombord »Vi färdas genom Sveriges vackra landskap – genom slussar och över akvedukter. Vi besöker sevärdheter som Klosterkyrkan i Vadstena, Kanalmuseet i Trollhättan och Läckö slott.
Längs färdvägen »Här har vi sammanställt lite tips och information som kan vara bra inför planeringen av din kryssning - allt ifrån kartor och ombordstigning till klädkoder och utflykter.
Inför resan »Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Kanalen är 190 kilometer lång och har 58 slussar. 87 kilometer av kanalen är handgrävd.
Om Göta kanal »M/S Juno är världens äldsta registrerade kryssningsfartyg, byggd redan år 1874 i Motala Werkstad. M/S Juno har idag 29 hytter fördelade på tre däck. Salongen och matsalen ligger på mellandäcket – shelterdäck. På övre däck, bryggdäck, ligger det övertäckta akterdäcket med fin utsikt över de vackra omgivningarna.
M/S Juno är världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter. Hon byggdes i Motala Werkstad redan 1874.
Fartyget renoverades senast 2003, och då fick såväl hytter som matsal och salong en ansiktslyftning. Vi arbetar löpande med att omsorgsfullt bevara våra båtars skönhet och själ, allt för att behålla den rätta atmosfären ombord.
År 2004 k-märktes M/S Juno, vilket innebär att hon av Statens maritima museer anses ha ett kulturhistoriskt värde. Vi är mycket stolta över detta, då det är ett säkert bevis på att vårt pågående arbete med att bevara båtarna har lyckats.
Hytterna ombord på M/S Juno är smakfullt inredda med detaljer i mässing och vackra textilier. Hytterna är små, vilket ger en känsla av hur man reste förr i tiden. Storleksmässigt är de jämförbara med en mindre sovkupé på ett tåg. Hytterna har en kommod med handfat (varmt och kallt vatten). Alla hytter är belägna ovanför vattenlinjen och utsides.
M/S Juno har våningssängar i alla hytter, förutom i bröllopshytten. Den är belägen på huvuddäcket och har en 120 cm bred Queensize-säng. Väljer du att bo på shelter- och bryggdäck har du tillgång till hytten direkt från däck.
Bryggdäck är båtens översta däck, beläget en trappa upp. På M/S Juno finns det sex hytter på bryggdäck. Härifrån är utsikten bättre än från de övriga två däcken och bryggdäcket fungerar även som soldäck. Vill du få en festlig start på kanalkryssningen? Då ska du boka en hytt i kategori A, då väntar nämligen champagne, frukt och morgonrock i hytten vid ombordstigning. På bryggdäck finns en gemensam toalett och en dusch.
Shelterdäck ligger på mellandäck och inrymmer åtta hytter, matsal och salong. På Shelterdäck sker även ombordsstigningen. Här finns två toaletter, varav en är kombinerad toalett och dusch.
Huvuddäck är beläget en trappa ner i båten och här ryms det 15 hytter. På huvuddäck ligger även vår bröllopshytt. På det här däcket finns det fyra toaletter och två duschar.
Hytterna saknar privat toalett och dusch. Istället har fartyget gemensamma duschar och toaletter på samtliga däck. De ligger i nära anslutning till hytterna och när du stängt dörren om dig har du total enskildhet. M/S Junos gemensamma duschar och toaletter går i samma charmiga stil som båtens övriga inredning och städas flera gånger om dagen.
M/S Junos hemmahamn är Göteborg. År 2001 övergick hon i Strömma Turism & Sjöfarts ägo, då företaget köpte upp Rederi AB Astrea.
Byggår: 1874
Registr.nr: 1840
Signalbokstäver: SFCD
Varv: Motala
Fart: 9 knop
Maskin: 600 hk
Bruttotonnage: 254
Längd: 31,45 m
Bredd: 6,68 m
Djupgående: 2,72 m
Antal hytter: 29 st
Handikappanpassad: Nej
M/S Juno är världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter. Hon byggdes i Motala Werkstad redan 1874. M/S Junos skrov var från början svartmålat med en vit rand, hon var försedd med en lång, smal skorsten och skrovets ventiler var fyrkantiga. Från starten fanns det bara en passagerarhytt – belägen på övre däck.
Från början var tanken att kalla M/S Juno för "Darwin" efter den engelske naturforskaren. Dock satte sig vissa av aktieägarna på tvären, och man enades i stället om namnet Juno. Namnet hämtades från den romerska mytologins gudinna, som är moderskapets och äktenskapets beskyddarinna. I analogi med detta fick fortsättningsvis många båtar gudanamn.
År 1904 genomgick fartyget en omfattande ombyggnation vid Motala Werkstad. År 1956 ersattes ångmaskinen med två dieselmotorer. M/S Juno fick sitt nuvarande utseende år 1963.