M/S Diana

- rederiets yngsta fartyg

M/S Diana byggdes 1931 vid Finnboda Varv utanför Stockholm. Ombord finns det idag 25 hytter fördelade på tre däck. Matsalen och salongen ligger på mellandäcket, det så kallade shelterdäcket. På övre däck, bryggdäck, finns det övertäckta akterdäcket med härlig utsikt.

Till skillnad från våra övriga kanalbåtar är M/S Dianas matsal och salong sammanbyggda, vilket gör att hon passar bra för exempelvis möten eller konferenser för upp till ca 50 personer. Under 2003 renoverades M/S Diana och inför säsongen 2012 blev alla hytter på huvuddäck ombyggda, och även salongen och matsalen fick ny inredning. Såväl inredning som atmosfär går i tidstypisk stil.

År 2009 k-märktes M/S Diana, vilket innebär att hon av Statens maritima museer anses ha ett kulturhistoriskt värde. Vi är mycket stolta över detta, då det är ett säkert bevis på att vårt pågående arbete med att bevara båtarna har lyckats.

Hytter

Hytterna ombord på M/S Diana är smakfullt inredda med detaljer i mässing och vackra textilier. Hytterna är små, vilket ger en känsla av hur man reste förr i tiden. Storleksmässigt är de jämförbara med en mindre sovkupé på ett tåg. Hytterna har en kommod med handfat (varmt och kallt vatten). Alla hytter är belägna ovanför vattenlinjen och utsides.

Sängar

Samtliga hytter på shelter- och bryggdäck har våningssängar. På huvuddäck är hytterna utrustade med två separata sängar bredvid varandra, förutom ett par undantag. De två bröllopshytterna på huvuddäck har en 140 cm bred "Queensize-säng". 

Kategori A – Bryggdäck

Bryggdäck är båtens översta däck, beläget en trappa upp. På M/S Diana finns det nio hytter på bryggdäck. Härifrån är utsikten bättre än från de övriga två däcken och bryggdäcket fungerar även som soldäck. Vill du få en festlig start på kanalkryssningen? Då ska du boka en hytt i kategori A, då väntar nämligen champagne, frukt och morgonrock i hytten vid ombordstigning. På bryggdäck finns två toaletter, båda är kombinerad toalett och dusch.  

Kategori B – Shelterdäck

Shelterdäck ligger på mellandäck och inrymmer sex hytter och matsalen med den trivsamma loungen. På Shelterdäck sker även ombordsstigningen. I anslutning till hytterna på mellandäck finns en toalett.

Kategori C – Huvuddäck

Huvuddäck är beläget en trappa ner i båten och här ryms det 10 hytter. Här finns det även en trebäddshytt. På det här däcket finns det fyra gemensamma toaletter, varav två är kombinerade med toalett och dusch.

Toalett & dusch

Hytterna saknar privat toalett och dusch. Istället har M/S Diana gemensamma toaletter på alla däck, och duschar finns på bryggdäck och huvuddäck. Samtliga ligger i nära anslutning till hytterna och när du stängt dörren om dig har du total enskildhet. De gemensamma duscharna och toaletterna går i samma charmiga stil som båtens övriga inredning och städas flera gånger om dagen.

Fartygsfakta

M/S Dianas hemmahamn är Göteborg. År 2001 gick hon över i Strömma Turism & Sjöfarts ägo i och med att företaget köpte upp Rederi AB Astrea.

Byggår: 1931
Registr.nr: 7740
Signalbokstäver: SDRU
Varv: Finnboda
Fart: 9 knop
Maskin: 600hk
Bruttonnage: 269
Längd: 31,66 m
Bredd: 6,79 m
Djupgående: 2,72 m
Antal hytter: 25 st
Handikappanpassad: Nej

Historik

M/S Diana levererades från Finnboda Varv i Stockholm till Rederiaktiebolaget Göta Kanal den 15 mars 1931. Den nybyggda båten var då en kombinerad passagerar- och lastbåt. Hon var ett beställningsjobb inför en förväntad turistinvasion av svenskamerikaner till Sverige och avsedd att gå genom Göta kanal mellan Göteborg och Stockholm.

Båten har fått sitt namn från Diana i den romerska mytologin – en beskyddare för jakt och kyskhet. M/S Diana var landets sista ångdrivna fartyg i reguljär kanalfart, så sent som 1969 ersattes ångmaskinen med dieseldrift.

Båtens inredning har ändrats helt vid om- och tillbyggnader genom åren. Sitt nuvarande utseende fick hon 1974. Då ändrades fartygets överbyggnader, styrhytten flyttades fram så att fördäcket förkortades. Efter misslyckade länspumpningsförsök 1986 sjönk fartyget vid kaj i Trollhättan. Därefter beslöt man att totalrenovera fartyget. Antalet hytter minskades och övriga utrymmen iordningställdes för konferenser och möten av olika slag. Bland annat slog man då ihop matsalen med salongen.

 

Hyr en egen kanalbåt

Planerar du bröllop, konferens eller Kick-Off? Vi skräddarsyr din resa med meny & dryckesförslag, underhållning och spännande aktiviteter!

Rederiets historia

Den 27 februari 1869 grundades rederiet under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström. Sedan januari 2001 ingår Rederi AB Göta Kanal i Strömmagruppen.