Följ med på vår längsta kryssning på Göta kanal med M/S Diana. Hela sträckan upplevs i dagsljus!
Från 28 550 kr
Stora Sverigeresan »Vår klassiska resa på Göta kanal med M/S Juno har upprätthållits sedan rederiet grundades 1869.
Från 18 570 kr
Klassiska kanalresan »Upplev Göta kanals höjdpunkter under tre dagar ombord M/S Wilhelm Tham.
Från 11 730 kr
Göta kanals pärlor »Under två dagar färdas vi längs Göta kanals vackra Östgötadel och övernattar vid Bergs slussar.
Från 6235 kr
Lilla kanalresan »Nyckelordet för våra kryssningar på Göta kanal är njutning. Här finns inga måsten. Stäng av mobilen och njut av stillheten, sällskapet och kulinariska upplevelser.
Livet ombord »Vi färdas genom Sveriges vackra landskap – genom slussar och över akvedukter. Vi besöker sevärdheter som Klosterkyrkan i Vadstena, Kanalmuseet i Trollhättan och Läckö slott.
Längs färdvägen »Här har vi sammanställt lite tips och information som kan vara bra inför planeringen av din kryssning - allt ifrån kartor och ombordstigning till klädkoder och utflykter.
Inför resan »Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Kanalen är 190 kilometer lång och har 58 slussar. 87 kilometer av kanalen är handgrävd.
Om Göta kanal »Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna. Kanalen är 190 kilometer lång och har 58 slussar. 87 kilometer av kanalen är handgrävd. Göta kanal sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön.
Byggnationen påbörjades år 1810 av Baltzar von Platen, och till sin hjälp hade han Thomas Telford, en av Europas främsta kanalbyggare. Efter att Karl XIII medgav rätten att påbörja bygget av kanalen satte man in 58 000 svenska soldater och sexton regementen i projektet. Antal dagsverken rör sig om cirka sju miljoner effektiva dagar á 12 timmar, den största delen av tiden grävde man för hand med plåtskodda träspadar. Den totala kostnaden för byggandet av Göta kanal rör sig om nio miljoner riksdaler, som i 2015 års penningvärde blir cirka 15,2 miljarder kronor.
Göta kanal invigdes den 26 september 1832 i Mem och närvarande vid invigningen var Sveriges konung Karl XIV Johan med familj. Baltzar von Platen själv fick dessvärre inte uppleva kröningen av sitt livsverk, då han tre år tidigare avled.
Byggherre: Baltzar von Platen
Byggd år: 1810–1832
Invigning: 26 september 1832
Byggnadskostnad: Nio miljoner riksdaler
Personal: 58 000 soldater
Kanalens längd: 190 kilometer
Antal slussar: 58